PDP- Personalledningssystemet som fixar ALLT!

Sitter just nu på Denvers flygplats och försöker sortera alla idéer som jag fått efter att ha varit på PDP-konferens i Colorado Springs under 3 dagar. Som ny Licensed Associate i Sverige var det med stor förväntan jag åkte hit för att äntligen få träffa mina mer erfarna kollegor och höra hur deras kunder jobbar med detta personalledningssystem. Och vad exakt det är som gör det så bra. Jag är inte besviken! Alla, utan undantag, får sina kunder via referenser. Alltså andra kunder som är så nöjda med systemet att de pratar med sina vänner och affärsbekanta och rekommenderar en träff med en PDP-representant för att se hur systemet kan hjälpa dem med deras utmaningar. Det måste ändå vara det bästa sättet att mäta om det här systemet är värt att lägga sin kraft och energi på! Många hade till och med sig en befintlig kund som kunde "vittna" om hur bra PDP fungerar när de träffade eventuella nya kunder. Hur många vill ta sig tiden till det kan man undra?? 
Jag träffade en kille som jobbat med PDP i 30 år. Och han var inte ensam, det var många som hållit på länge. Jag var verkligen rookien i gänget där. Alla var överens om att det är en stor fördel att PDP-systemet också är vetenskapligt framtaget för det känns bra att representera ett sådant system. Sparringpartners tajming att bli LA's är tydligen också helt perfekt enligt de nyvunna kollegorna, eftersom systemet (som givetvis är digitalt numera) precis blivit uppgraderat till 4.0. Något som tydligen revolutionerar hela användningen och som också gör att översättning till svenska som jag och Peter roar oss med går otroligt enkelt och smidigt. För ett halvår sedan hade det inte alls varit så. Då skulle precis allt vara klart innan någon rapport på ett annat språk alls var möjlig att ta ut.
Hur använder då kunderna detta heltäckande personalledningssystem? Jo, merparten av dem börjar med rekryteringsdelen. Det brukar vara ingången för det är ett så starkt verktyg. Kundernas erfarenhet är att om de använden PDP JobScan så blir det rätt person de rekryterar. Några använder bara denna del och köper enstaka rapporter när de behöver rekrytera. Det finns många olika sätt att handla nämligen. De flesta använder ändå mer av systemet eftersom underlagen de får i samband med rekryteringen sedan kan användas under hela tiden personen stannar som anställd. Till exempel finns en ensidig rapport som gör det lättare att leda medarbetare så de trivs och blir sitt bästa arbetsjag. Vilket så klart blir bra för hela organisationen. Underlaget används också för teambyggande och vid utvecklingssamtal och vid internrekryteringar. En annan strålande nyhet som flera representanter var riktiga nöjda med är en ny "sida-vid sida-rapport" där två personer kan ses samtidigt och analyser om effekterna av olikheterna anges och kan diskuteras. Den ska jag använda till "Relationssparring" har jag tänkt. Kanonbra underlag för att se tydligt vad som kan skapa gnissel i en relation! Någon jobbade mycket med stressdelen i den personliga rapporten. På det sättet kunde de snabbt fånga upp om någon inte mådde bra och se vad orsakerna kunde vara och åtgärda dem. För team som ska byggas/ändras finns många bra underlag och kulturförändring till exempel vi sammslagningar/uppköp av organisationer är PDPs olika delar perfekta för. En representant heter till exempel Cultural Architects, och det är så de hjälper sina kunder.
Summan av kardemumman är att möjigheternamed PDP är OÄNDLIGA! Att få vara LA för detta i Sverige är en fantastisk glädje! Det var många av kollegorna som var avundsjuka på oss som får presentera något så bra för en helt ny marknad som nu kan få tillgång det. Och det allra roligaste är att min man, som tidigare tittat misstänksamt på mig när jag pratat lyriskt om PDP, nu har en helt annan glans i ögonen efter att ha träffat flera av dessa vittnen för systemets förträfflighet under ett par middagar! På bilden ser ni dock inte min man utan Brett Hubby, CEO och huvudägare i PDP. Det var hans pappa Bruce Hubby som redan 1978 tog fram detta system som ett svar på en direkt önskan att förstå sin personal från flera av hans affärskollegor (han var företagskonsult). Och nu har vi alla möjlighet att göra det! /Av Ylva Nyhlén, Sparringpartner
 
Allmänt | |
Upp